Tetris historia

 Tetris Historik






Ursprung (1984)

Skapelse och Tidiga År

  • 1984: Tetris skapades av den ryska programmeraren Alexey Pajitnov på Dorodnicyn Computing Centre i Moskva, som då var en del av Sovjetunionens Vetenskapsakademi. Pajitnov var inspirerad av sitt favoritbrädspel, Pentominoes, och ville skapa en datorversion av det.
  • Namnet "Tetris": Namnet Tetris kommer från en kombination av det grekiska prefixet "tetra-" (som betyder fyra, eftersom alla block i spelet består av fyra segment) och Pajitnovs favoritspel, tennis.
  • Första Versionen: Den ursprungliga versionen av Tetris skrevs för Elektronika 60, en sovjetisk dator. Spelet spreds snabbt över Moskva och senare till andra delar av Sovjetunionen.

International Genombrott (1985–1989)

Spridning till Västeuropa och USA

  • 1986–1987: Spelet nådde Ungern där det anpassades för IBM PC. Versionen av Tetris nådde sedan Storbritannien där det upptäcktes av den brittiska spelutgivaren Andromeda Software.
  • Licensstridigheter: Ett komplicerat juridiskt drama utspelade sig om rättigheterna till spelet mellan flera företag, inklusive Andromeda, Mirrorsoft (ägt av Robert Maxwell), och det amerikanska företaget Spectrum HoloByte. Trots licensförvirring blev Tetris populärt i väst.

Nintendo och Game Boy

  • 1989: Nintendo säkrade rätten att släppa Tetris för sin konsol NES och sin nya bärbara enhet Game Boy. Detta visade sig vara ett avgörande ögonblick i Tetris historia. När Tetris lanserades tillsammans med Game Boy blev det en global succé och sålde miljontals exemplar.

Kommersialisering och Expansion (1990-talet)

Nya Versioner och Plattformar

  • 1990-talet: Tetris släpptes på en mängd olika plattformar inklusive Sega Genesis, Super Nintendo Entertainment System (SNES), och persondatorer. Många versioner och varianter av spelet skapades under detta decennium.
  • The Tetris Company: Pajitnov och hans affärspartner Henk Rogers grundade The Tetris Company 1996 för att hantera rättigheterna och licenserna för spelet.

Modern Tetris (2000-talet och framåt)

Digital Era och Mobilspel

  • 2000-talet: Tetris blev tillgängligt på mobiltelefoner, och populariteten fortsatte att växa. Mobilversioner av spelet har laddats ner hundratals miljoner gånger.
  • Tetris på Sociala Medier och Digitala Plattformar: Facebook och andra sociala medieplattformar fick egna versioner av Tetris, vilket gjorde spelet ännu mer tillgängligt för en ny generation av spelare.

E-sport och Turneringar

  • Tetris World Championships: Årliga tävlingar som Classic Tetris World Championship (CTWC) startade 2010 och har lockat några av världens bästa spelare att tävla mot varandra i klassisk NES-Tetris.

Innovativa Versioner och Utmärkelser

  • Tetris Effect (2018): En hyllad modern version av spelet utvecklad av Resonair och publicerad av Enhance Games. Spelet kombinerar traditionellt Tetris-spel med visuella och auditiva effekter för en unik spelupplevelse.
  • Tetris 99 (2019): En battle royale-version av spelet släppt på Nintendo Switch som låter 99 spelare tävla mot varandra tills en vinnare återstår.

Tetris Arv

Kulturell Ikon

  • Tetris har blivit en kulturell ikon och ett av de mest igenkännbara och älskade spelen i världen. Det har en enorm inverkan på spelindustrin och populärkulturen.
  • Utbildning och Hälsa: Tetris har också använts i forskning som visar på dess fördelar för hjärnan, såsom förbättrad kognitiv funktion och terapeutiska användningar för att minska PTSD-symptom.

Tetris fortsätter att vara relevant och populärt över hela världen, och dess enkla men beroendeframkallande spelmekanik har säkerställt att det förblir en tidlös klassiker.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Grand Theft Auto V: Från Start till Nutid

10 bästa datorerna på marknaden

fifas historia